Tuesday, September 05, 2006

Förkyld

Nu har jag drabbats av en förkylning igen. Är det hormonbehanlingen som sätter mitt immunförsvar i obalans eller vad händer med min kropp? Har ont i halsen, känner mig tung i huvudet och är supertrött. I morgon ska jag börja med sprutorna.

Funderar kring en fråga:
Ska jag berätta för min arbetsgivare om IVF-behandlingen och be om semester de dagarna då vi åker iväg för ÄP eller ska jag sjukskriva mig. Min chef är bra men jag vet inte riktigt om jag vill att hon ska veta. Vad tycker ni?

4 comments:

Tingeling said...

Det är ju svårt att råda dig till vad som är bäst för just dig och din situation. Jag tycker ändå att det är lättast att sjukskriva sig, för mig var det det i alla fall. Jag ville inte berätta om behandlingarna och känner att det är en så privat sak och jag är inte färdig att dela saken med mina halvbekanta kollegor på jobbet. Jag sade till min förman att jag kommer att vara tvungen att vara borta från jobbet nu och då, men att orsaken är privat - hon accepterade det utan att blinka. Såklart jobbar jag in de timmarna. Om och när det blir IVF och äggplock kommer jag att sjukskriva mig. Ingen är skyldig att reda ut exakt VARFÖR man är sjukskriven.
Men som sagt - gör det som känns bäst för dig!

Mina said...

Jag röstar ocskå på en sjukskrivning. Jag fick rådet från kliniken där jag går att säga att jag skulle ta bort en cysta, symtomerna är ungefär desamma som efter ett äggplock. Tillslut berättade jag sanningen ändå eftersom jag blev överstimulerad och sjukskriven (på riktigt) i två veckor.

Men lätt är det inte. Jag känner mig själv lite orolig inför nästa försök. Men jag tror ändå att jag ska sjukskriva mig och samtidigt säga som det är. Det är ju faktiskt inte vårt fel att vi inte kan få barn!!

Anna said...

Jag hade ljugit! Jag gjorde det de första gångerna, ljög ihop en influensa. Sista gångerna berättade jag för chefen och tog sjukskrivning, inte semester. Ofrivillig barnlöshet är ju för tusan en sjukdom, varför slösa semesterdagar då?

Krya på dig!

Cinks said...

Det beror en hel del på vilken chef du har, skulle jag tro. V
ill jag göra karriär och har en 'känslig' chef så skulle jag nog välja att inte säga nåt i första hand.
Har jag en empatisk chef som jag litar på så kan det vara skönt att få tala om vad som är i görningen. Efteråt kan det nästan vara skönt att chefen vet om hur det ligger till. Hela livet påverkas ju av vad som händer!
Barnlöshet klassas ju som en sjukdom och med andra ord får jag sjukskriva mig. Ditt bästa val blir det som känns bäst inom dig!