Thursday, August 24, 2006

Julaftonstankar

Egentligen hade jag och min man tänkt åka utomlands till jul och fly från allt det jobbiga. Mamma i kombination med sina barnbarn blir oftast helt olidligt för mig. Men kurator och jag kom fram till att det inte är så värst bra att fly från allt hela tiden. Så nu är jag inställd på att vara med på jul ändå. Jag måste försöka prata med mamma innan. De senaste åren har jag inte kunnat det. Jag blir oftast bara arg på henne.

Kurator förklarade för mig att ett par som lider av ofrivillig barnlöshet hela tiden befinner sig i en krissituation som kan liknas med samma sorg som när någon nära anhörig avlidit. Den stora skillnaden är dock att sorgen aldrig avtar. Ett par som är ofrivilligt barnlösa sörjer ett barn som aldrig har funnits och åker en känslomässig bergochdalbana där hopp och förtvivlan hela tiden avlöser varandra.

Det har snart gått 3 år av ofrivillig barnlöshet för oss och det är absolut inte så att jag och min man går omkring och gråter varje dag. Tvärtom tycker jag att vi njuter av livet och varandra mer än någonsin. Sorgen inom oss har vi mer eller mindre lärt oss att leva med och nu är det faktiskt svårt att tänka på hur det var innan den drabbade oss. Vissa dagar är jobbigare än andra men på det hela taget har vi det bra.


Ofrivilligt barnlösa får alltid höra talas om berättelser om par som plötsligt blivit gravida efter att de slutat stressa på jobbet, börjat tänka på något annat eller adopterat. Låt oss hjälpa åt att krossa myterna!

"Ofrivillig barnlöshet orsakas bland annat av stress" – Fel! Ingen forskning tyder på att stress inverkar på barnlöshet. Hade det varit så enkelt hade läkarna naturligtvis sjukskrivit alla par som söker hjälp för sin barnlöshet och ordinerat dem 3 månaders semester.

"Par som adopterar blir ofta gravida strax efteråt" – Fel! Det är inte alls vanligt att par som adopterar får biologiska barn efter adoptionen.

"Det är viktigt att man tror på att det kommer att lyckas för att man ska blir gravid" – Fel! Det är inte sant att man måste tro på att det kommer att fungera (t.ex. vid IVF) för att det ska bli ett lyckat resultat.

3 comments:

Anna said...

HEJA HEJA HEJA!
Krossa myterna och ladda inför julen! Det är bara fyra månader dit...

;-)

Astillbe said...

Instämmer!!! Krossa myterna!!!

Jul... ryser! Jag vill ha sommar ett tag till!

Anonymous said...

ja, krossa myterna!
visst, när jag blev spontant gravid med dottern så var det i augusti vilket fick flera att säga "ja när ni slappnade av på semstern så..." men hallå? de fyra semestrar när jag inte blivit gravid då?
dumheter.