Sunday, June 11, 2006

Hur kommer det sig att ens vänner kan göra bort sig så totalt ibland?

Vi sitter i solen och dricker kaffe och berättar om att vi funderar på att bygga en sommarstuga. Så kommer det. Vännen som sitter till vänster om mig och som vet att vi är ofrivilligt barnlösa säger:
- Ja, jag åkte förbi x-gatan idag och såg att de redan kommit upp flera stora hus där. Utanför det ena huset satt en höggravid tjej och log glatt mot sin man som svettades med att hinna fixa klart huset till nedkomsten och vid det andra huset lekte pappan med sin tvåårige son medan det stod en barnvagn längre bort. Ja, det är väl så det ska vara nu för tiden.

Plötsligt stiger pulsen och jag känner ilskan välla upp inom mig. Varför måste man säga så? Jag lyckas behärska mig och mumlar tyst "Ja vissa har det verkligen bra." Strax därefter reser jag mig och försöker visa att jag vill att dom skulle gå. Det lyckas och dom åker.

Jag har känt mig arg hela kvällen.

Det värsta med min ofrivilliga barnlöshet är att det skapar avstånd till nära och kära i min omgivning. Ett avstånd som varken kan fyllas med ord, tårar eller ilska. Det bara finns där och kommer alltid att finnas där så länge det här utanförskapet fortsätter...

...varför, varför, varför drabbas vi av detta?

3 comments:

Tingeling said...

Hur är det möjligt att någon kan vara så klumpig? Man upphör aldrig att förvåna sig. Kanske det är ett makabert sätt att säga att man bryr sig..eller är det så enkelt att personen verkligen vill såra medvetet? Ofattbart. Krafter till dig!
P.S.Jag tog mig friheten att låna det sista stycket i din blogg, känner så starkt likadant.Om du vill att jag tar bort det, säg till!

KRAM!

Carnesir said...

Absolut tingeling! Låna så mycket du vill. Det är skönt att känna att det är fler än jag som känner så. Kram

Anonymous said...

när man har en sorg, eller ett svårt problem i livet som upptar hela ens värld kan man tycka det är obegripligt att det inte upptar alla andras värld också. Jag förstår att du blev sårad och ledsen, men tycker det var synd att du inte sa något till din vän. För om det var en vän så ville han eller hon antagligen inget illa ment. Ibland är det helt enkelt så att ens egna problem inte är centrum i andras världar. Kanske har din vän egna problem, kanske kände hon/han sig försummad? jag förstår dig, men samtidigt kan jag sällan bli arg på mina vänner i samma situatiomn, utan pratar då med dem. För vem är jag att kasta första stenen, i min stora sorg lyssnar jag på dem, förstår jag exakt hur de känner och vad som såras dem? Nej, jag är också upptagen av mitt. Enda sätter att vi faktiskt genuint börjar lyssna på varandra och söker se varabndras sår och aårbarehet och bry oss är om vi pratar. Berätta för din vän att du belv ledsen. Förklarar varför. Berätta ur mkt det smärtar. Och var också beredd att lyssna tillbaka. känner du till hans eller hennes stora smärta i livet, blindskär, motgångar och öppna sår? Och är du intresserad??