Thursday, May 25, 2006

Min man har beställt en bok som heter "Förbättra din fertilitet". Jag blev så glad när han berättade att han hade gjort det. Ibland känns det som att det bara är jag som tar tag i saker (bokar tid för IVF, köper ägglossningstest etc). Ändå vet jag att barnlösheten plågar honom lika mycket om inte mer. Det är synd att killar inte pratar med varandra om barnlöshet på samma sätt som tjejer. Utan mina tvillingsystrars bloggar om barnlöshet skulle ensamheten ha varit olidlig.

I boken kan man läsa om allt. Det mesta har jag läst om förut men jag visste inte att statistiken säger att 40-60 procent av alla par som lider av oförklarad infertilitet uppnår graviditet, med eller utan behandling, inom fyra års tid. Vi har passerat 2,5 år så då finns det lite hopp.

Dessutom ger boken en massa bra tips på svar när de klassiska frågorna dyker upp. Här kommer en som jag tycker är bra och som min mamma envisas med:

Ni får ta och stressa lite mindre, så ska ni se att allt blir bra.
Tro mig, om det vore så enkelt att lösa det problem som orsakar vår barnlöshet, då hade vi gjort det för flera månader (år) sedan.

Du, jag uppskattar det faktum att du bryr dig. Men den sortens råd du ger mig visar bara att du vet ganska lite om infertilitet och om vårt infertilitetsproblem. Ta inte illa upp, men jag skulle föredra om du helt enkelt bara stöttade mig och inte gav fler råd av det här slaget.

Var är solen?

1 comment:

Anonymous said...

Nice colors. Keep up the good work. thnx!
»