Wednesday, April 26, 2006

Nu har vi bestämt oss. Det blir en till IVF men först i höst. Vi har kommit fram i landstingskön vilket gör att vi får nästa försök gratis. Det känns skönt att vi äntligen har tagit ett beslut. Beslutet som låg och vägde var om vi skulle ge upp IVF helt och hållet eller om vi skulle ge ett försök till.

Läkaren från IVF-kliniken ringde igår. Jag hade skickat ett mail till kliniken för att fråga om varför jag fått mellanblödningar dagarna efter ägglossning efter IVF-behandlingen. Läkaren, som menade att man ska ta sånt på allvar, frågade mig om blödningarna var regelbundna dvs om de uppkom på samma dag i varje cykel samt om jag nyligen tagit cellprov. Eftersom svaret på dessa två frågor var ja och eftersom cellprovet inte visat på några förändringar bedömde läkaren att det "endast" rörde sig om sviter efter behandlingen eller som han uttryckte sig "det är precis som efter att man har varit gravid och fött barn, kroppen påverkas av hormonerna som gör att cykeln förändras". För mig hade mellanblödningarna gärna fått uppstå efter en graviditet istället för av höga halter av hormonpreparat. Suck!

Vårdeppigheten klingade av redan på dag 2 och förkylningen börjar också ge av sig. Livet blomstrar igen! Vårsången ute är underbar!

4 comments:

rumour said...

wow what an interesting title hardly any vowel placement.

Anna said...

You go girl! Skönt med ett beslut och skönt med en paus fram till i höst. Nu vet du vad du ska rikta in dig på och att du kan vila under vägen dit.

Kanske läge att få be att pröva Menopur nästa gång? Kan ju göra underverk med äggkvaliteten om man har tur.

KRAM
Anna

Linda said...

Jag har precis hittat din blogg och kommer nog att fortsätta att smyga på dig =)

Astillbe said...

Precis sådana blödningar har jag också - men jag har haft dem hela tiden sedan vi började försöka.

Själv vet jag inte om det blir Carlanderska eller om vi hinner fram i kön...