Wednesday, November 12, 2008

Naturfenomen och utvecklingsexplosion

(Dagen efter förra inlägget träffade jag ytterligare två vänner som berättar att de är på väg att separera. Vad är det som händer? Det är inte bara finansvärlden som verkar vara i kris. Här behövs hjälp från alla gudinnor och gudar: Afrodite, Freja, Venus, Amor, Eros och Frö var är ni!)

Jag skulle gärna skriva en blogg tillägnad naturen. Finns det något så underbart som att vandra i skogen, känna doften, lyssna efter nya ljud och höra vinden susa i träden. Vi har ett fritidshus nära vattnet, mitt i naturen, utan några nära grannar. Det är mitt paradis. Jag älskar den platsen. Det räcker med att öppna bildörren och ta ett djupt andetag så fylls jag av energi. Vi började bygga huset förra hösten. Innan dess hade vi endast möjlighet att tillbringa somrarna där. Nu kan vi även njuta av vintern som på många sätt är en mer dramatisk årstid i den landsända vi bor. I går fick jag uppleva något nytt - isarnas sång. Det är svårt att förklara för den som aldrig varit med det men när isarna lägger sig i havsviken ljuder en sång som liknar valsång. Vi står under en stjärnklar himmel alla tre och lyssnar. Naturens krafter är fascinerande!

Lille S har gjort en utvecklings explosion under de senaste två veckorna. Kryper fort, klättrar på möbler, ställer sig upp själv och låter inte humöret stå tillbaka längre. Ända sedan vi hämtade lille S har han varit en solstråle och det är han fortfarande. Skillnaden är bara att han numera också kan visa ilska. Dessa stunder uppkommer till exempel då jag tar av honom något som han inte får leka med eller då jag tappar upp ett bad åt honom och han inte får hoppa i med en gång. Just nu är han dessutom väldigt mammig. Han vill helst vara i min famn hela tiden. Men när pappa kommer hem från jobbet blir han jätteglad och kryper fort, fort upp i hans famn. I går gav han honom två blöta pussar. Det är underbart att se!

No comments: