Tuesday, November 25, 2008

Att njuta av stunden

Min man studerar tillfälligt och gör sin examination nu på fredag. Det är en viktig examen som betyder mycket för honom. För tre veckor sedan började han plugga riktigt ordentligt vilket inneburit alla kvällar och helger. Redan innan kursen började pratade vi om att det skulle innebära att jag fick ta mer ansvar för lille S under en period. För mig är det helt självklart att ställa upp på det eftersom jag vet att min man hade gjort samma sak för mig.

I söndags eftermiddag då min man åkte iväg och handlade fick S följa med. Det var första gången på länge jag var helt ensam hemma. Min första tanke var att jag skulle passa på att dammsuga. Men hallå där! Den här stunden är ju för dig, sa en röst inom mig. Så istället tände jag en brasa i den öppna spisen, kokade te och satte på en av mina favoritskivor. Å vad jag njöt! Mindfulness på högsta nivå.

När killarna kom hem igen fick jag en massa pussar och kramar! Då slog det mig att jag hade hunnit sakna dom även om de bara hade varit borta en halvtimme.

No comments: