Wednesday, June 20, 2007

Boktips!

Just nu läser jag Maria Svelands debutbok Bitterfittan och vill rekommendera alla som inte läst den att göra det.

Varje kapitel är en bekräftelse på att mina tankar under de senaste åren är helt normala. Huvudpersonen Sara är 30 år och bitter. Bitter över alla ideal som gått i kras och bitter över att se sitt eget förtryck. Huvudpersonen känner sig kränkt av alla lögner hon fått lära sig om moderskapet, familjemyten, sexualiteten, kvinnoblivandet och frågar sig hur vi någonsin ska kunna få ett jämställt samhälle när vi inte ens klarar av att leva jämställt med den vi älskar?

När jag läser boken slår det mig hur sällan det är som jag kan identifiera mig med kvinnliga huvudroller i film, teater, böcker, teater m.m. När det väl händer blir jag otroligt berörd - äntligen någon som speglar livet utifrån den verklighet jag lever i.

1 comment:

Linda said...

Jag tycker att den verkar bra och har önskat mig den i födelsedagspresent.

Rolig parantes... Jag har en kompis vars mamma och hennes vänninor har döpt sin bokklubb efter boken (bitterfittorna)