Monday, December 04, 2006

Läkarutlåtande nr 3

Idag ringde en läkare från en annan klinik upp mig. Vi pratades vid ganska länge. Han svarade på mina frågor och här kommer en sammanfattning av vårt samtal.

1. Till att börja med krossades myten om att två personer inte passar ihop. Läkaren svarade att det bara finns ett sätt som man inte kan passa ihop på och det är rent mentalt (Bra svar tycker jag).

2. När det gäller äggens mognad så hör det till vanligheten att några ägg alltid är omogna. I mitt fall där majoriteten av äggen varit omogna trodde den här läkaren att de skulle behöva justera doseringen av medicineringen mer noggrant. Han trodde inte att menopursprutan skulle göra hela skillnaden utan att det handlar om doseringshalten och antal dagar som man tar sprutorna. Han hade även ett förslag om att byta ut ägglossningssprutan (det finns olika märken) samt att vänta lite längre mellan den sprutan och äggplockningen.

4. Han kunde inte lova ett bättre resultat men för mig lät hans förslag betydligt mer seriös än de andra läkarnas bedömning. Om vi skulle gå vidare med en behandling vid hans IVF-klinik ville han först träffa oss personligen eftersom vi utgör ett "specialfall". Det tycker jag låter klokt.

Till detta såg han min ålder och min 33-dagars menscykel som positiva. En längre menscykel är tydligen ett tecken på "stabila äggstockar", vad nu det betyder? (det låter iaf bra)

Det viktiga för mig är att den här läkaren fick mig att känner mig bättre till mods. Äntligen en läkare som tar sig tid och lyssnar. Vi är fortfarande mycket tveksamma till att göra en till behandling. Just nu avvaktar vi och har siktet inställt på adoption.

1 comment:

Storkenflyger said...

Även om ert sikte är inställt på adoption måste jag säga GRATTIS till att du hittat en seriös läkare som lyssnar. Puh vad det betyder mycket.

När jag hittade min nya gynekolog (snälla gynekologparet som jag bloggat om) kändes det som att jag äntligen nått en trygg strand efter att ha flytit runt på ett öppet oberäkneligt hav.

Även om jag inte har samma långa behandlingshistoria bakom mig som du har, så kände jag mig så snuvad på konfekten av min förra gynekolog. Varför optimerade han inte mina chanser att bli gravid? Varför berättade han inte om VUL.


Det enda man begär är ju att läkarna ska sköta sitt jobb, inte göra underverk...