Sunday, December 10, 2006

Läkarutlåtande 4

I fredags pratade jag återigen med en läkare på telefon. Vi hade bokat telefontid kl 16.00. Läkaren ringde upp redan vid 15-tiden och undrade om jag var "pratbar" men jag satt i möte och vi bestämde att han skulle ringa kl. 18.30 igen. Då satt jag och maken i bilen på väg till min bror. Jag hade förberett mina frågor tex "Hur en tredje behandling skulle se ut rent medicinskt?" "Hur läkarna förklarar att 4 av 8 ägg faktiskt var mogna men att de trots detta inte befruktades?" "På vilket sätt menopurmedicineringen skulle kunna ge ett bättre resultat?" "Varför inte blodprovet vid första barnlöshetsutredningen visade ett dåligt LH-värde om nu menopursprutan skulle tänkas kunna förbättra detta värde?". Den sista frågan kunde läkaren inte svara på. Mina papper kring detta "fanns i arkivet" och läkaren erkände att han inte hade tittat igenom dom.

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av samtalet men det kändes som att läkaren brydde sig om. Ibland är det precis vad man behöver när man befinner sig i barnlöshetsträsket.

Jag läser "Tinselflickans" och "Tingelings" blogg och deras texter brör mig. Det som förenar oss är att vi bär på en oändlig sorg. När det är som värst känns det som att man aldrig kommer att bli lycklig igen. Det är en hård prövning för ett förhållande. Samtidigt som man måste ge sin älskade tröst, styrka och mod kan det kännas som att man faller sönder inuti. Det behövs mycket kärlek för att klara detta.

1 comment:

Anna said...

Jag har en egen teori angående din sista fråga.

På mig gjordes iofs ingen koll på LH-värdet (tror jag, är inte helt säker dock). Men jag har ju haft nog högt LH för att få ägglossning varje gång, så jag skulle inte tro att det hade sett för lågt ut på testet. Men kanske kan det vara så att LH:t är bara liiiite för lågt för att äggen ska bli som de måste för att befruktas? Eller kanske får kroppen inte igång sitt LH som den ska efter nedregleringen (det är ju LH:t som man nedreglerar bort).
Helt ovetenskapligt, men det är dock min teori.

Stora kramar till dig!