Monday, February 25, 2008

Jag vill inte bli bitter

Som ni vet blev jag uppsagd innan jul. Då lät det så här "vi har tyvärr varit tvungen att ta ett beslut om att skära ner din tjänst till en deltidstjänst av ekonomiska skäl". Trist svarade jag och började genast söka heltidsjobb. Kort därefter blev erbjuden en heltidstjänst på ett annat företag. Jag valde att tacka ja. I dag meddelade min chef att min tjänst kommer att utlysas snart och att de kommer att söka en person på heltid från i höst. Hallå? Kan man göra så här. Var håller facket hus? Jag hade inte sökt mig vidare om jag hade vetat att min tjänst skulle återgå till att bli en heltidstjänst. Naturligtvis är allt noga uträknat av ledningen. På det här sättet kan de anställa en yngre tjej med mindre skin på näsan som tackar ja till tjänsten för en längre lön. Jag vet att jag har återanställningsrätt men som läget är nu finns det inget i världen som skulle få mig att stanna kvar.

Jag andas djupa andetag och intalar mig själv att jag inte ska bli bitter. De är inte värda det. Dessutom är det jag som går vinnande ur denna konflikt. Jag har fått ett nytt jobb där jag kommer att ha större utvecklingsmöjligheter. Dessutom kommer mina chefer att ha en tufft tid framöver med att hitta en ersättare. Men visst gnager den där, känslan av att ha blivit lurad och risken finns att bitterheten tar över.

6 comments:

Anna said...

Men kan du inte söka tjänsten? Bara för att jäklas, liksom. Gör dem lite oroliga, säg att du funderar på det i alla fall.

Dock, det där är inget bra ställe och det vet du ju innerst inne. Det tar för mycket kraft av dig och du blir illa behandlad.

Anonymous said...

Nej men vad f-n? Sådär kan det ju inte gå till?! Jag förstår minnsann att du är bitter.
Understöder Annas förslag - borde du söka tjänsten, bara för att jävlas lite?

Anonymous said...

Gud så fult gjort av din arbetsgivare! Men för din egen skull tycker jag du ska låta udda vara jämt, det är inte bra att göra sig känd som besvärlig om man tänker byta jobb längre fram. Trist, men så funkar det tyvärr.
Lycka till på nya jobbet!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) said...

Bitter ska du inte bli. Men heligt förbannad, för de beter sig svinigt åt!

Anonymous said...

Hej, blev riktigt upprörd när jag läste det där! Så får de inte behandla någon. Om du har energi, och särskilt om du är ansluten till facket, så tycker jag absolut att du ska agera. Inte för att du vill ha jobbet tillbaka utan för att du med högsta sannolikt kan komma fram till en förlikning och få dig en peng som du kan göra annat roligt för. Lite gammal hederlig hämnd med andra ord! Det funkar tyvärr så! Go for it!

Anonymous said...

Man kan inte annat än bli förbannad när man läser detta. Ville bara lämna mitt "bokmärke" på att jag varit här. Vilken fin blogg du har förresten.
MVH
Maria