Tuesday, April 17, 2007

Misslyckad hetro

För ett tag sedan lyssnade jag på Tiina Rosenbergs föreläsning om queer-begreppet. Jag gillar Tiina och tycker att hon är en inspirerande lärare. Under föreläsningen tog hon exempel på människors olika makt och status i samhället. Som att barnlösa heterosexuella par plötsligt blir ett misslyckad hetropar eftersom man inte kan bidra till reproduktionen. I ett samhälle där den normativa heterosexuella familjebilden är den rådande normen hamnar alla vi som inte ingår i detta fack i ett utanförskap. Åsikter som att blod är tjockare än vatten och att det enda rätta sättet att bli förälder på är att föda barnet själv menar Tiina bygger på fascistiska tankar. Sen understryker hon att det ett barn behöver är ett gäng motiverade och kärleksfulla föräldrar som kan tvätta, städa, handla, laga mat, hämta från dagis och göra allt annat som hör föräldrarollen till. Om man har fött barnet ur sin egen kropp eller om barnet är adopterat har ingen som helst betydelse för att bli en bra förälder!


Efter föreläsningen kände jag mig sedd trots att jag inte kan kalla mig queer. Vi behöver såna som Tiina som vågar stå upp mot den hetronormativa familjebilden.

4 comments:

Storkenflyger said...

Så sant som det är sagt!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) said...

Heja Tiina!

Otroligt bra sagt!

(Och jag gillar att kalla mig queer som bara råkar passa in i heteronormen något alldeles förskräckligt *s*)

Anna said...

I agree!
Superklokt

Liv said...

Helt underbart och sant!!
Tack för det!

Dagens blogg fick mig till och med att börjar testa bloggandet själv. Kanske det hjälper, gör det det är det du som ska ha tacken.