Sunday, February 04, 2007

Ikeas barnavdelning

I går åkte vi på Ikea med min pappa och min plastmamma. Pappa hade aldrig varit på Ikea tidigare och blev mäkta imponerad av kompakt living på 35 kvm.

När man åker till Ikea vet man att det kommer att krylla med barnfamiljer och gravida kvinnor. Efter 5 min i varuhuset står en tidigare jobbkollega framför mig med sin putande mage. Vi tompratar i några minuter innan jag lyckas ta mig vidare till restaurangen. Jag försöker länge undvika barnavdelningen genom att gå mot pilriktningen men tillslut går det inte eftersom vi måste ta oss till mattorna. När jag går där bredvid min pappa kommer klumpen i halsen. Tänk om jag hade varit gravid och vi hade gått där tillsammans och valt ut en liten säng, ett skötbord och en mjuk nalle. Jag sväljer, börjar svettas och tränger bort tårarna. Pappa säger inte något. Vi tar båda bestämda kliv och följer pilarna bort till nästa avdening.

Ärren efter barnlösheten finns inom mig och i vissa miljöer gör det mer ont än i andra.

5 comments:

Storkenflyger said...

Känner igen. Ikeas barnavdelning = ångest och sorg.

Men en dag så är det ju dags för dig att göra inköp :)

Salvia said...

Tro mig, det kommer en dag när poletten trillar ner och man fattar att "Men, jag väntar ju barn!" Då kan man glida runt på alla barnavdelningar i världen utan att det gör ont!

(Visst de där ångeststunderna kommer tillbaka, det gör de, men de varvas med andra, mer behagliga.)

För snart väntar ni ju barn ni också!

Och då kan man blänga lite på de där putande magarna och tänka att "Ha! Jag kan äta lax, ost coh dricka vin fast jag väntar barn. Pilutta dej va!"

Kattmamman (a.k.a. Bridz) said...

IKEA är fruktansvärt. Till och med nu när jag har en vagn med en alldeles egen bebis i att dra omkring därinne får jag ångest av alla självsäkra magar och barnvagnar.

Men snart kan ni nog börja titta på barnavdelningen efter saker till ert alldeles EGNA barn :-)

Tingeling said...

Här en annan som känner igen sig.

Den sitter så djupt, sorgen. Men ändå så på ytan och så lätt att få fram, då man pressas. Och på Ikea pressas man - till max. Jag har inte varit in där på 2 år.

Anna said...

Kramar om!!!!